Deze code geldt uiteraard ook voor COC Zwolle. Onderdeel van de code zijn omgangsregels, waarmee we goed gedrag bevorderen en iedereen een veilige plek willen bieden. Om ongewenst gedrag serieus uit te bannen is er een onafhankelijke klachtencommissie die werkt voor de gehele federatie. Verder biedt het COC iedereen met vragen over ongewenst gedrag binnen de organisatie de gelegenheid daarover te spreken met één van onze vertrouwenspersonen.
Omgangsregels bij het COC
Het COC biedt een veilige plek aan iedereen: bezoekers, deelnemers, vrijwilligers, medewerkers. Daarbij hoort een respectvolle, collegiale, integere omgang met elkaar die is gericht op een positieve, verantwoordelijke samenwerking. Daarom hanteren we voor iedereen de volgende regels:
1. Ik accepteer en respecteer iedereen en discrimineer niemand. Iedereen telt mee binnen de vereniging.
2. Ik doe geen aannames over iemands seksuele oriëntatie of genderidentiteit.
3. Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
4. Ik val de ander niet lastig.
5. Ik berokken de ander geen schade.
6. Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
7. Ik ga vertrouwelijk om met informatie van anderen.
8. Ik negeer de ander niet.
9. Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen.
10. Ik vecht niet, ik gebruik geen geweld, ik bedreig de ander niet.
11. Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
12. Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
13. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
14. Ik geef mijn eigen grenzen aan en spreek degene aan die over mijn grenzen gaat.
15. Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan.
16. Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
17. Ik ga verantwoordelijk om met de middelen van de vereniging.
Vertrouwenspersonen
Wil je een vertrouwelijk gesprek? Je kunt terecht bij een vertrouwenspersoon van COC Nederland via 020-6234596 of vertrouwenspersoon@coc.nl
Onafhankelijke Klachtencommissie
Heb je een klacht? Neem dan contact op met de klachtencommissie via klachtencommissie@coc.nl